tisdag 18 mars 2008

Hur sminkar jag mig?

Jo, såhär sminkar jag mig:

1. Concealer.
Efter en makeupkurs för något år sedan började jag använda triple-concealer (med en röd, en gul och en beige). Och för dem som tror att det handlar om att matcha sin hudfärg så är det inte alls så. Den röda täcker det blåa under ögonen, den gula täcker rött och den beige är för att ha som en bas för ögonskugga eller så kan man ha den vart man vill.

2. Foundation.
För det första: Det finns inget, precis inget som heter brunkräm. Det heter foundation. Hur som helst jag tar foundation efter concealern så täcker den det röda och gula, det ser ju lite dumt ut om man är röd och gul.

3. Puder.
Jag använder puder av två anledningar:
1. På ögonlocken och under ögonen för att foundationen inte ska lösa upp mascaran och hjag blir svart på ögonlocken och under ögonen.
2. Det fixerar foundationen och får den att hålla längre.

4. Solpuder.
Sedan kör jag lite, lite, lite solpuder på hakan, näsan, pannan och på kinderna.
Och om det ser dumt ut tar jag en del på halsen.

5. Rouge.
Lite röd färg på kinderna, jag tycker faktiskt att det är snyggt med mycket, men jag försöker hålla mig till det naturliga.

6. Mascara.
Först på överfransarna och sedan på underfransarna. Och nu ska jag tipsa om en sak:
Om det kommer utanför, försök inte gå dit med fingrarna eller ett blött tops för då förstör du grunden. Vänta tills mascaran har torkat så kan du bara skrapa bort det och inget blir förstört!

7. Läppglans.
L hatar när jag har läppglans men jag har det ändå. Det kompletterar sminkningen, gör allting mycket finare.

Inga kommentarer: