måndag 18 juni 2007

En industriarbetares dagbok - 2

Så var det dags igen.
Att gå upp klockan sex.
Att äta frukost.
Att ta en kopp morgon-te.
Att läsa dagens Metro och PunkSE.
Att sova hela dagen - fast med ögonen öppna.
Och tror ni jag får en säng? Nej, jag skulle ju lika gärna kunna vara hemma nu, istället för att sitta här.
Jag menar - blogga kan jag ju göra hemma, och då hade bloggen inte kommit upp klockan 07.33 på morgonen, utan kring 12.33 - för då är jag vaken.
Normalt!

Men detta är inte mitt normala liv - detta är något helt annat!
Detta är vuxenliv. Fast jag skulle aldrig välja detta. Man har väl lite egen vilja angående yrken, eller? Det tror jag faktiskt. Och detta är inte mitt val.
Nu tycker ni säkert att jag är bortskämd - som sitter framför datorn och bloggar, häckar på bilddagboken och efterfesten på jobbet. Jag får ju pengar för det som sagt.
Men, det är inte kul. Fast det är värt det!
Tänk sen i Thailand, då kommer jag tänka tillbaka och säga till mig själv:
Bra gjort - att stå ut med det i sex dagar!
Och jag är inne på min fjärde dag idag - vilket gör att efter idag så är det bara två dagar kvar.
Och det pallar väl vem som helst?

Men nu tänkte jag berätta om dagens egendomligheter:
1. L, som är en av de anställda här i det så kallade FÖRRÅDET* (Godsmottagningen) pratar som en riktig skvallerkärring. Det är synd bara att hon inte har något intressant att berätta för mig.
Men jag känner att jag måste vara trevlig, och därför frågar jag henne lite saker då och då. Imorse när jag kom så såg jag att hon hade klippt sig. Och jag sa, artig som jag är. "Har du klippt dig, vad fin det blev".
Lite mormor-style att svara på sin egen fråga, menmen, annars hade jag glömt av att säga det där med att det blev fint, för jag skulle inte få en syl i vädret på 10 minuter. Hon berikar mig med alla detaljer kring klippningen, att det blev lite ojämnt, hon klipper sig en gång varannan månad, hon gillar långt hår men är för gammal för sånt nu, frisören var inte så bra, det är snyggt på sommaren när det bleks (det är ju grått, ffs?).
Och så vidare, och så vidare.
Men idag, för inte så länge sedan skedde något egendomligt, som kan läggas till den egendomliga listan.
Hon stod och pratade om att det som sagt var fint med långt hår, att hon hade det när hon var yngre, och jag ska försöka återberätta:
L: Ja du vet, man ser ju på kort och sånt, från när man var yngre, och då hade jag långt lockigt hår, och jag var lite tjock. (EH VA?!) Men du vet jag är gammal nu, och jag har alltid varit omringad av sjukdomar - nej, jag har inte haft dem själv, men alla runt omkring mig har alltid varit sjuka, det har alltid varit någon sjuk i min närhet. Och du vet det tar på mig, det var därför jag blev smal nu på senare år, och jag kan inte ha långt hår då. (EH VA?!) Ja, och det tar ju på mitt psyke, och även på mig fysiskt! Du vet jag fyller 61... nu i år... (EEH VAAA?!??)
Grejen var den att L i förra veckan sa att hon fyllde 62 nu i år... Det går liksom inte ihop i min hjärna. Fast jag vet ju att hon är lite sned, men inte så sned - man vet väl hur gammal man är?

2. På övervåningen här på Godsmottagningen finns en annan avdelning, vet inte vad den heter - men något heter den väl. Hur som helst. Jag är lite rädd för den dära avdelningen, för jag får domedagstankar tack vare den. Ibland, nu har det hänt två gånger, så hör man ordentliga dunsar från övervåningen. Det är hemskt - för jag vet att bara ordentligt stora grejer kan göra sådana ordentliga dånande dunsar. Och det är liksom hemskt.
Jag ser framför mig hur hela taget rasar in på grund av det som är där uppe.
Det är ett mysterium för mig - kan inte komma på vad det är!

Antar att jag skriver mer senare!

Inga kommentarer: